“Aydın inciri” AB coğrafi işaret tescilli ilk Türk ürünü oldu

Aydın Ticaret Odası tarafından 2006 yılında tescil ettirilen “Aydın inciri”, coğrafi işaret yolculuğu 18 Şubat 2016'oa Avrupa Birliği’nde tescili ile tamamlandı.
Aydın incirinin coğrafi işaret yolculuğu, Aydın Ticaret Odası Başkanı Hakan Ülken ve Yönetim Kurulunun takdiri ile 11 Haziran 2013'te Avrupa Birliği’ne yönlendirildi. TR/PDO/0005/01116 başvuru numarası ile European Commision’a bu tarihte müracaat gerçekleştirildi. Bürokratik aşamalarla bugüne kadar devam eden süreçte, 11 Ekim 2015 'te itiraz süreci başladı. Gerek elektronik ortamda gerekse matbu ortamda herhangi bir itiraz olmadığından 11 Aralık 2015’de başvuru tamamlandı.

AB TESCİLLİ İLK TÜRK ÜRÜNÜ AYDIN İNCİRİ

Resmi Gazete'de 17 Şubat 2016'da yayımlanarak Türkiye’de AB tescilli ilk ürün ve Gaziantep baklavasından sonra ikinci marka Aydın incirinin tecili sonuçlandı.
Aydın’ın marka ürünü olan incirin Avrupa Birliğince de tescili, incirin bilinirliğinin ve marka değerinin arttırmasının yanı sıra gerek Aydın’da ihracat yapan üyelerin gerekse de ülkenin tanıtımına büyük katkı sağlayacak.
AYDIN İNCİRİNİN EKONOMİYE KATKISI
İklim ve toprak özellikleriyle Aydın sınırları içersinde yetişme özelliğine sahip Aydın'a özgü meyve olan sarılop cinsi (kurutmalık) incir de Aydın’ın simge ürünleri arasında yer alıyor. Türkiye'nin ihraç ettiği incirin yüzde 65'i Aydın’da üretiliyor.
Türkiye'de geçen yıl 300 bin 282 ton incir üretildi, 74 bin 505 ton kuru incir (TÜİK) elde edildi. Kuru incirin sadece 13 bin 643 tonu Aydın il sınırları dışında kalan (Selçuk, Torbalı, Kiraz, Beydağ, Ödemiş, Tire) bölgede üretildi. Yine geçen yıl itibariyle 55 bin ton kuru incir 91 ülkeye (TİM) ihraç edildi.
Türkiye, dünyada üretim ve ihracatında dünya lideri olduğu kuru inciri, Fransa, Almanya, ABD, Uzakdoğu ülkeleri Japonya, Vietnam gibi ülkelere ihraç ediyor.

AYDIN İNCİRİNİN AB’DEKİ TESCİLİNİN EKONOMİYE KATKISI

İncirin AB'deki tescili ile Aydın Ticaret Odası’na incir ticareti ve ihracatından kayıtlı üyelerinin bu üründen elde ettikleri katma değerin artacağı, belli bir standartta üretiminin sağlanmasıyla başka bölge ve ülkelerde üretilenlerle karışmasının önleneceği, tanınırlığının sağlanacağı, kendine has özelliğinin korunacağı, haksız kullanımıyla kazanç sağlanmasının önleneceği, ülke ve ülke dışındaki pazarlarda satış kolaylığı yaratacağı ve sürdürülebilir bir gelir sağlayacağı düşünülüyor.